Giuseppina GUARINO
Insegnamento di AFP III ANNO
Corso di laurea magistrale a ciclo unico in MEDICINA E CHIRURGIA (Sede di Napoli)
Italiano
Lingua di insegnamento | Italiano |
Contenuti | Esercitazione sul colloquio medico-paziente e sulla metodologia dell'approccio clinico al paziente |
Testi di riferimento | AMOROSO – FANELLI: Semeiotica Medica e Metodologia Clinica, Editore: Antonio Delfini. Edizione 2a/2017 |
Obiettivi formativi | Acquisire la metodologia per un corretto ed efficace colloquio con l’utente, in accordo con i principi fondamentali della deontologia medica e della “partnership” con lo stesso. Acquisire il metodo clinico per la raccolta dell'anamnesi, l'esecuzioine dell'esame obiettivo generale e per apparati. Approccio alla metodologia della semeiotica di laboratorio e delle tecniche di imaging. |
Prerequisiti | Aver superato gli esami di anatomia, biochimica fisiologia e patologia generale. |
Metodologie didattiche | Sessioni in piccolo gruppo con esercitazione sulle abilità di comunicazione |
Metodi di valutazione | La valutazione dello studente è basata su una prova orale sui contenuti della metodologia.La verifica è finalizzata alla valutazione delle capacitò dello studente al corretto approccio metodologico medico-chirurgico. Ove possibile la prova sarà integrata da una verifica pratica con il paziente. |
Programma del corso | Contenuti dell'esame di Metodologia medico chirurgica. Conoscenza delle |
English
Teaching language | Italian |
Contents | Role play on Medical interview |
Textbook and course materials | “CALGARY-CAMBRIDGE GUIDE TO THE MEDICAL INTERVIEW” |
Course objectives | Acquire skills for a correct and effective medical interview, in agreement with the fundamental principle of medical deontology and “partnership” with the patient |
Prerequisites | Reading the “CALGARY-CAMBRIDGE GUIDE TO THE MEDICAL INTERVIEW” |
Teaching methods | Small group sessions with role play on medical interview skills |
Evaluation methods | Evaluation of student proficiency is based on written or oral test (viva voce). The written test consists of multiple questions meant to evaluate the student’s ability to understand and the basic knowledge of oncology theory. The first part of the written exam regards the general oncology, the student has 40 min. to answer. This is followed by specialistic oncology in which the student has 60 minutes in total to answer. Questions cover the basic aspects of oncology as well as the main aspects of oncologic patient approach. The questions will be as specific to evaluate the basic knowledge of the topic. This means that the student must know the key steps of diagnosis, the most relevant approach to solid tumors. In order to pass the written part of the exam the student must obtain a score of 18/30. The oral exam covers all the aspects of the theory of oncology. The student should be able to discuss on the topic and be able to connect and analyze the different subjects. |
Course Syllabus | Personal notes as per tutor instructions |